یزدفردا " فارس: رئيس سازمان پزشکي قانوني از اجراي طرح «دادپزشک» براي تسهيل صدور گواهي‌ فوت و جواز دفن و راه‌اندازي نرم افزار جامع معاينات پزشکي قانوني براي حل مشکلات مردم با جذب نيروي متخصص بيشتر در مراکز جديد طي سال91 خبر داد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، پزشکي قانوني يک سازمان تخصصي است که اکثر کارکنان آن داراي تحصيلات بالا و البته با حقوق و مزاياي پايين هستند ولي با توجه به سطح علمي بالاي اين متخصصان و حجم بالاي کار آنان حقوق و مزايايي ايشان در مقايسه با افراد مشابه در بيرون از سازمان برابري ندارد، اين گوشه‌اي از صحبت‌هاي احمد شجاعي رئيس سازمان پزشکي قانوني با خبرگزاري فارس است که مشروح آن در ذيل مي‌آيد.

فارس: مهم‌ترين اولويت‌ فعاليت سال 91 سازمان پزشکي قانوني چيست؟

شجاعي: ما در سال 91 در تلاشيم تا بتوانيم قانون مجلس را اجرا کنيم و مسئله پرداخت فوق‌العاده پزشکان و کارکنان در شرايط سخت را پرداخت کنيم تا اين نابرابري حقوقي و مزايا برطرف شود.
از طرف ديگر با اجراي قانون فوق‌العاده پرداختي از طرف مجلس به کارکنان سازمان در تلاشيم تا بتوانيم کمبود نيروي انساني را برطرف کنيم و مهم‌ترين هدف سازمان نيز جذب نيروي متخصص است تا به دنبال اين روند بسياري از مراکزي که تعطيل شده‌اند گشايش يابد. سازمان پزشکي قانوني در جهت اصلاح زيرساخت‌ها و پايه‌هاي کار در بحث خدمات بيشتر تمرکز خواهد کرد. در همين زمينه ما در سال 90 بحث خدمات را ارتقاء داديم و اين ارتقاء را بنا داريم در سال آينده بيشتر کنيم به طور مثال بحث پاسخگويي به استعلامات و نامه‌ها را در اين مبحث گنجانيده‌ايم.

بازگشايي بيش از 60 مرکز تعطيل شده
فارس: وضعيت تعطيلي مراکز پزشکي قانوني در سال 91 چه خواهد شد؟

شجاعي: مهم‌ترين و اولويت‌دارترين برنامه سازمان پزشکي قانوني در سال 91 پرداخت فوق‌العاده‌ بر حسب قانون مجلس به پزشکان و کارکنان اين سازمان بر اساس قانون  مشاغل سخت است كه اميدواريم با اين اقدام و با برطرف کردن مشکلات همكاران و رفع کمبود نيروي انساني، مراکز جديد پزشکي قانوني در سراسر استان‌هاي کشور بازگشايي شود.
بخش قابل توجهي از 60 تا 70 مرکز تعطيل شده اين سازمان که در گذشته به دليل کمبود نيروي انساني تعطيل شده بودند در سال 91 بازگشايي مي‌شوند و اميدواريم با جهش هايي كه طي يکي دو سال اخير در بودجه عمراني داشته‌ايم، قدم‌هاي خوبي در جهت برطرف کردن مشکلات ملکي در سال 91 برداشته و پروژه‌هاي جديدي در استان‌هاي کشور افتتاح شود.

ارتقا خدمات پزشکي‌قانوني با جايگزيني دستگاه‌هاي جديد آزمايشگاهي در سال ۹۱
سازمان پزشکي قانوني در سال 91 براي ارتقا و سرعت بخشيدن به سطح ارائه خدمات پزشکي قانوني به آحاد جامعه در سراسر کشور در تلاش است تا دستگاه‌هاي جديد آزمايشگاهي خود را به روز کند.

فارس: با توجه به تحريم‌ها تهيه اين دستگاها به چه صورت است؟

شجاعي: با توجه به تحريم‌هاي کنوني در تهيه اين دستگاه‌هاي جديد آزمايشگاهي دچار مشکلاتي هستيم ولي به هرحال با هزينه‌هاي بيشتري مي‌توانيم اين دستگاه‌ها را براي ارتقاي سطح خدمات پزشکي قانوني به مردم در سال 91 تهيه کنيم.

فارس: کساني که به شما مراجعه مي‌کنند افرادي هستند که مشکلات خاص خود را دارند در زمينه بهبود ارائه خدمات وضعيت پاسخگويي سازمان به افراد چگونه است؟

شجاعي: بله، افرادي که به اين سازمان مراجعه مي‌کنند بايد معاينه شوند و شايد هم به آزمايش احتياج داشته باشند و در نهايت عکس و اظهارنظر براي پاسخگويي به افراد صورت پذيرد.

پاسخگويي به کار مردم در کمتر از 2 ساعت
يعني کسي که به سازمان پزشکي قانوني مراجعه مي‌کند بيش از 90 درصد موارد کار آنها بايد بلافاصله انجام شود يعني کمتر از ۲ ساعت از زماني که وارد سازمان مي‌شود تا زمان پاسخ بايد با انجام معاينات و اظهار نظرات و آماده شدن نامه‌ها کمتر از ۲ ساعت کار فرد انجام شود.

هم اينک خيلي از مراکز پزشکي قانوني در کشور زمان پاسخگويي را به سطح دو ساعت رساند‌ه‌اند ولي با اين حال بايد اين زمان نيز کوتاه شود تا فردي که به پزشکي قانوني مراجعه مي‌کند رضايت او جلب شود.

فارس: در همين زمينه چندي قبل يکي از جانبازان از عدم پاسخگويي مناسب يکي از ادارات معاينه پزشکي قانوني بابت فقدان پاسخگويي به ارباب‌رجوع گلايه کرده بود نظر شما در اين زمينه چيست؟

شجاعي:‌ البته ممکن است به صورت موردي چنين مسئله‌اي را داشته باشيم به هر حال ما امروز رسمأ ارزيابي استاني از مراکز سازمان را انجام مي‌دهيم و در اکثر استان‌ها از نظر نحوه خدمات‌رساني و رضايتمندي و تکريم ارباب‌رجوع در بين سازمان‌ها جزء مقامات نخست تا سوم هستيم و نامه‌هاي آن نيز از طرف استانداري اعلام مي‌شود.
به هر حال ممکن است در برخي مواقع نيز به طور استثناء چنين مواردي باشد البته قابل رسيدگي است ولي در مجموع  هم اينک ارائه خدمات رساني به ارباب‌رجوع بسيار خوب است.

نظارت بيشتر بر تکريم ارباب رجوع
فارس: در مواردي که مردم در مراجعه به پزشکي قانوني دچار مشکل عدم تکريم ارباب‌رجوع مي‌شوند چه بايد کنند.

شجاعي: روابط عمومي سازمان پزشکي قانوني در اين زمينه پاسخگو است و اگر موردي نيز باشد مردم مي‌توانند به ما منعکس کنند. ما وظيفه داريم کار را به سرعت انجام دهيم و رضايت مردم را حاصل کنيم و بنا داريم اين مسئله را در سال 91 با گسترش نظارت‌ها بيشتر کنترل مي‌كنم و بايد سطح رضايتمندي مردم به سطح مطلوبي ارتقاء يابد و بتوانيم در سطح کشور حرف نخست را در تکريم ارباب‌رجوع بزنيم.

البته با توجه به اينکه سازمان پزشکي قانوني گوشه‌اي از قوه قضائيه به حساب مي‌آيد و قاعدتا نيمي از كساني كه با قاضي مراجعه مي كنند راضي و نيم ديگر ناراضي‌اند. يک درصدي از نارضايتي‌ها هم به اين دليل است ولي ما بايد واقعيت‌ها را منعکس کنيم ولو اينکه افراد ناراضي باشند و اين مبحث کاملاً جدا از مبحث ارائه خدمات است.

راه اندازي نرم افزار جامع معاينات پزشکي قانوني در سال 91
فارس: يکي از مشکلاتي که مردم در مراجعه به پزشکي قانوني دارند اين است که اگر شخصي در اصفهان تصادف کند و شخص در تهران زندگي کند مجبور است براي گرفتن يک نامه به پزشکي قانوني به اصفهان مراجعه کند در حالي که اين مسئله مي‌تواند به راحتي انجام شود و مردم اين همه دچار مشکل نشوند.

شجاعي: بله، و در اين زمينه ما بنا داريم در سطح کشور با توجه به برطرف کردن مشکلات زيرساخت‌هاي سازمان پزشکي قانوني دسترسي به خدمات را نيز افزايش دهيم تا شخصي براي انجام کاري مجبور نشود از اين شهر به شهر ديگر سفر کند و بنا داريم دسترسي خدمات را بالا ببريم و اين مسئله نيز با گسترش تشکيلات حاصل مي‌شود و پايه اصلي آن نيز نيروي انساني به حساب مي‌آيد.

ما در تلاش هستيم تا با پيش‌بيني تمهيداتي مردم ديگر احتياج به سفر يا حتي فکس کردن نامه خودشان نيز نباشند بلکه از طريق سيستم نرم‌افزاري کار انجام شود و با اين گونه ارتباطات از سفر مردم به شهرهاي مختلف براي گرفتن نامه خودداري شود و اين کار را ان شاءالله در سال 91 انجام خواهيم داد.
در اين زمينه نرم‌افزار جامع معاينات در پزشکي قانوني در سال 91 ايجاد خواهد شد و با اين نرم‌افزار مي‌توان مشاهده کرد که در چه مرکزي چه کسي با چه موضوعي پذيرش و حتي چه پاسخي نيز به افراد داده شده است. اين نرم‌افزار به صورت آنلاين بوده تا از سفر افراد به شهرهاي مختلف خودداري شود ولي به هر حال پياده کردن چنين سيستمي زمانبر است.

سازمان پزشکي کارهاي جديد ديگري نيز در سال 91 دارد از جمله ايجاد بانک ژنتيک است و ما در سال 91 اين بانک را رسماً افتتاح خواهيم کرد.

فارس: ولي سازمان پزشکي قانوني بارها اعلام کرده است که اين بانک ژنتيک را افتتاح مي‌کند ولي هنوز خبري نشده است.

شجاعي: ببينيد در زمينه بانک ژنتيک فعاليت‌ها در حال انجام است ولي در اين مسئله ما دو موضوع داريم، نخست ايجاد بانک مرکزي ژنتيک است زيرا براي داشتن يک نرم‌افزار مناسب يک فاکتور خاصي لازم است و اين نرم‌افزار بايد بتواند در آينده 70 ميليون اطلاعات جمعيت کشور را در خود بگنجاند و بتواند با سرعت خواست‌هاي سازمان را پاسخ دهد.

در مرحله دوم اين اطلاعات به دليل اينکه اطلاعاتي تخصصي به حساب مي‌آيد بايد چگونگي دسترسي به آن نيز تعيين شود و اين موارد را سازمان پزشکي قانوني در حال انجام است و در تلاشيم تا در اوايل سال آينده کليد اين مسئله زده شود.

فارس: سازمان پزشکي قانوني در گذشته اعلام کرده بود که جمع‌آوري اطلاعات در بانک ژنتيک به تفکيک شخصيت‌هاي مملکتي، شغل‌هاي حساس و افراد مجرم صورت مي‌پذيرد اين مسئله به چه صورت است.

شجاعي: اول و در گام نخست اطلاعات به‌صورت کامل جمع‌آوري مي‌شود، اما در اين زمينه مراکزي بايد اطلاعات را استخراج و به بانک اطلاعات ارجاع دهد. در سال آينده مراکزي که کار بررسي تخصصي استخراج DNA افراد را انجام و اطلاعات ژنتيکي افراد را تهيه و به سيستم وارد مي‌کنند راه اندازي مي‌شود.

ما هم اينک نيز اين کار را انجام مي‌دهيم و هر روز نيز در ۴ مرکز کنوني اين مسئله صورت مي‌پذيرد ولي در سال آينده به 10 مرکز افزايش مي‌يابد. هم اکنون نيز براي افراد خاصي از ما خواسته مي‌شود تا اطلاعات ژنتيک آنان تهيه شود اما سال آينده اين سازمان است که به سراغ جمع‌آوري اطلاعاتي ژنتيکي برخي افراد مي‌رود و ما اطلاعاتي ژنتيکي افراد را دسته‌بندي مي‌کنيم مثلاً اطلاعات ژنتيک مجرمان جمع‌آوري مي‌شود.

فارس: يعني تاکنون اطلاعات ژنتيکي مجرمان جمع‌آوري نشده است؟

شجاعي: خير، به صورت موردي شايد اين مسئله صورت پذيرفته باشد ولي ما تمام اطلاعات ژنتيکي مجرمان را جمع‌آوري مي‌کنيم و در اختيار بانک اطلاعات قرار مي‌گيرد.

فارس: آيا سازمان پزشکي قانوني اطلاعات ژنتيکي مجرمان خاصي را جمع‌آوري مي‌کند به هرحال ما بيش از 250 هزار زنداني در کشور داريم.
شجاعي:‌ به مرور تمام اطلاعات ژنتيکي آنان جمع‌آوري مي‌شود.

فارس: ولي جمع‌آوري اين اطلاعات هزينه بسيار سنگيني دربر دارد.

شجاعي: بله، در قدم نخست نيز اطلاعات ژنتيک مجرمان خاص  جمع‌آوري مي‌شود که سابقه جرم و جنايت دارند و مهم هستند جمع‌‌آوري ‌شود و در گام بعدي اطلاعات مجرمان ديگر جمع‌آوري مي‌شود ولي براي کساني که پرونده‌هاي مالي دارند اين مسئله به صورت مرحله‌اي صورت مي‌پذيرد و اين مسئله جزو کارهاي جديدي خواهد بود که يک تحول علمي در پزشکي قانوني ايجاد مي‌کند.

جرائم در کشور کاهش مي‌يابد
فارس: شما در گذشته اعلام کرده بوديد ايجاد بانک اطلاعات ژنتيک باعث کاهش جرم در کشور مي‌شود برآورد شما چيست؟

شجاعي: بر اساس گزارش‌ کشورهايي که اين بانک اطلاعات ژنتيک را دارند برآورد کاهش حدود 30 درصد جرائم است و اين بستگي دارد که ما در اين زمينه خودمان نيز تجربه کنيم.

اجراي طرح «داد‌پزشک» براي حل مشکل صدور گواهي‌ فوت و مجوز جواز دفن
ما يک طرح ديگر نيز داريم که عنوان آن طرح «داد‌پزشک» است که طرح آن در حال حاضر در مراحل اوليه است. ما قصد داريم به شکلي انجام کار مردم را تسهيل کنيم يعني ما مي‌خواهيم سيستمي را ايجاد کنيم تا بتوانيم به راحتي کار مردم انجام شود و يکسري از اين سيکل‌هاي گردش اداري حذف شود.

اگر بتوانيم بر اساس قوانين موجود مباحث خودمان را اجرايي کنيم که بسيار خوب مي‌شود ولي اگر با موانع قانوني برخوردکنيم بايد پشتوانه قانوني آن را نيز کسب کنيم و اين مورد کاري است که ان‌شاءالله در آينده و حتي در سال‌هاي آينده با برطرف کردن موانع قانوني آن اين طرح را اجرايي خواهيم کرد ولي اميدواريم که اين طرح را حداقل در دو و سه مورد اجرايي کنيم.

فارس: دقيقاً طرح «دادپزشک» چيست؟

شجاعي: طرح «دادپزشک» در زمان صدور گواهي‌هاي فوت و جواز دفن بسيار موثر است اما اطلاع داريد که به هر حال خيلي‌ها در اين زمينه دچار مشکل هستند و در خيلي از موارد پزشک معالج حاضر نيست گواهي فوت صادر کند و تبعات بعدي به وجود مي‌آيد يا اينکه علت دقيق فوت معلوم نيست.

«دادپزشک» بر اساس علم و آموزشي که دارد مي‌تواند تشخيص مرگ دهد که آيا ضرورت دارد که حتماً جنازه به پزشک قانوني براي کالبدشکافي ارجاع شود يا اينکه با يک معاينه اوليه در بسياري از موارد گواهي فوت صادر شود ولي الان اين مسئله بلاتکليف است و بار کاري ما را زياد کرده است زيرا اجساد بسياري را براي ما مي‌فرستند.

فارس: آيا با وجود کمبود پزشک در پزشکي قانوني طرح «دادپزشک» قابل اجراست؟

شجاعي:‌ ما از يک مجموعه بزرگتري در اين زمينه استفاده خواهيم کرد و اين کاري است که ان شاءالله در سال آينده اجرايي خواهد شد.
با اين کار به‌خصوص به بيمه‌ها که از ما توقعات بسياري دارند و انتظار آنها در بحث کارشناسي و تعيين ميزان صدمات و خسارت‌ها است و مايل هستند که يک مجموعه مطمئن در اين زمينه اظهار نظر کند تا بار زيادي به بيمه وارد نشود و خسارت افراد به صورت واقعي تعيين شوند نيز کمک خواهيم کرد.
ولي به دليل حجم زياد فعاليت‌ها ما توانايي کافي نداريم و در صورت اجرايي شدن طرح «دادپزشک» که تحت نظر سازمان پزشکي قانوني خواهد بود اين مسائل نيز برطرف خواهد شد.

اصلاح روش‌ها و دستورالعمل‌هاي علمي پزشکي قانوني
يکي ديگر از کارهايي که ما در سال آينده اجرا خواهيم کرد اصلاح روش‌ها و دستورالعمل‌هاي علمي است که بنا داريم يک تحولي به وجود آوريم. تا آنجايي که امکان دارد از روش‌هاي علمي جديد استفاده کنيم و روش‌هاي سنتي کنار گذاشته شود.

اين مسئله باعث سرعت و کيفيت کار مي‌شود و شامل مباحث مختلفي از جمله بررسي صحنه جرم، ميزان و مواردکالبدشکافي و برداشت نمونه، نحوه انجام آزمايش و بسياري از موارد ديگر است که در سال آينده اصلاح خواهد شد.

فارس: يکي از اين موارد که قبلاً اعلام کرده بوديد کاهش صدمه در کالبدشکافي جسد مسلمان است، بيشتر توضيح مي‌دهيد؟

شجاعي: بله، در دنيا مرسوم است که براي رسيدن به اينکه آيا اين فرد مرده؛ مسموم شده است يا خير بايد از برخي نقاط بدن نمونه‌برداري شود و يک پروسه بيش از 10 مورد را دربر مي‌گيرد و ما داريم کاري مي‌کنيم که به جاي اين موارد بسيار تنها با برخي موارد کمتر بتوانيم به اهداف خودمان برسيم و از گرفتن آزمايش‌هاي متعدد جلوگيري کنيم.

فارس: با توجه به کمبود پزشک و تجهيزات در پزشکي قانوني سرعت ارائه خدمات مردم نيز تحت تأثير اين مسئله دچار وقفه شده است براي برطرف کردن مشکل چه راه حلي داريد.

شجاعي: بله، يکي از علل نارضايتي ارباب رجوع‌ همين مسئله است زيرا يک پزشکي که بايد 20 بيمار را معاينه کند مجبور است 50 بيمار را پذيرش کند و اين مسئله باعث مي‌شود که هم وقت مراجعان زياد گرفته شود و هم کيفيت نيز پايين آيد.

فارس: تفاهمنامه سازمان پزشکي قانوني با وزارت بهداشت چه بود و به کجا رسيد؟

شجاعي: در بازديدي که وزير بهداشت از مرکز کهريزک سازمان پزشکي قانوني داشت و از نزديک با فعاليت‌هاي سازمان آشنا شد پي بردند که سازمان پزشکي قانوني چه فعاليت‌هاي علمي بالايي را انجام مي‌دهند و چه بستر آموزشي و تحقيقاتي خوبي دارد و دانشگاه‌ها مي‌توانند براي رفع کمبودها و مشکلات علمي خود در اين زمينه با سازمان همکاري داشته باشيم. در بحث آموزش هم مسلماً خيلي مي‌تواند حضور پزشکي قانوني در عرصه‌هاي آموزشي موثر باشد.
ما در آزمايشگاه‌هايمان آزمايش‌هايي را انجام مي‌دهيم که شايد در هيچ جاي ديگري در کشور انجام نشود لذا دانشجويان و دستياران رشته‌هاي مرتبط مي‌توانند در اين آزمايشگاه‌ها با فرآيند اين آزمايش‌ها آشنا شوند مثلاً در قسمت پاتولوژي ما نمونه بيماري‌ها و آسيب‌هاي بسيار زيادي داريم که شايد در دانشگاه در اين حد به آن پرداخته نشود.

تورهاي علمي براي دانشجويان پزشکي توسط پزشکي قانوني
فارس: منظور شما از برگزاري تور علمي چيست؟

شجاعي: يعني اينکه دانشجو بيايد و از نزديک اين مباحث را مشاهده کند زيرا بسيار موثر است و به نظر ما اين امکان وجود دارد که دانشجو بيايد و در مدت خاصي پس از گذراندن مباحث تئوري در اين آزمايشگاه‌ها به صورت حضوري نيز اين مباحث‌ها را مشاهده کند و يا با ديدن افرادي که به دليل مسموميت فوت کرده‌اند پس از کالبدشکافي مباحث مختلف را از نزديک مشاهده کنند و با علائم مسموميت آشنا شود.

فارس: در بازديد وزير بهداشت از مرکز آزمايشگاهي کهريزک عنوان شد که مقاطع تحصيلي پزشکي قانوني ارتقا مي‌يابد آخرين وضعيت آن به چه صورت شد؟

شجاعي:‌ بله، وزير بهداشت اين مسئله را پذيرفت که متخصصان پزشکي قانوني در مقاطع فوق تخصص‌ ادامه تحصيل دهند و پزشکان رشته‌هاي ديگر نيز بتوانند فوق‌تخصص پزشکي قانوني را دريافت کنند که اين مسئله بسيار مي‌تواند موثر واقع شود.

فارس: در گذشته قول انجام چند تحقيق در پزشکي قانوني را داده بوديد اين تحقيقات به کجا رسيد؟

شجاعي: مرکز تحقيقات ما به تازگي فعاليت خود را آغاز کرده است و نخستين جلسه هيئت امناي آن نيز پس از بازديد وزير بهداشت برگزار شد و هم اينک شروع کار است به‌طور مثال مرکز تحقيقات آمارهاي بسيار خوبي به عنوان منابع اطلاعاتي تهيه مي‌کند و اين مرکز تحقيقات مي‌تواند اين آمارها را تجزيه و تحليل کند و راهنمايي‌ و دستورالعمل‌هاي جامعي را ارائه دهد.

علت اصلي مرگ و مير در تصادفات به دليل ضربه به سر
ما مثلاً تصادفات را بررسي کرديم و متوجه شديم که علت اصلي مرگ و مير در تصادفات به دليل ضربه به سر است و اين مباحث به عنوان يک دستورالعمل اجرايي خواهد شد، به‌طور مثال يک موتورسوار بايد در گذاشتن کلاه ايمني دقت کند يا رانندگان حتماً کمربند ايمني خود را ببندند و خودروهاي آنها داراي کسيه هوا باشد و مي‌توان در زمينه‌هاي پيشگيري در اين زمينه اقدام کرد.

فارس: در زمينه اعتياد نيز مرکز تحقيقات پزشکي قانوني فعاليتي داشته است؟

شجاعي: بله، در زمينه‌هاي مختلف از جمله اعتياد و ريشه يابي آن براي کمک و راهنمايي جامعه اقدام مي‌کند مخصوصاً در زمينه هشدار مواد مخدر و راهنمايي به خانواده‌ها بسيار موثر است.

فارس: شنيده‌ها حاکي از انعقاد تفاهمنامه‌هاي سازمان پزشکي قانوني ايران با پزشکي قانوني ديگر کشورها است در اين‌باره بيشتر توضيح مي‌هيد.

شجاعي: به هر حال دنيا در همه زمينه‌ها در حال پيشرفت است و ما نيز بايد از آخرين پيشرفت‌هاي دنيا مطلع باشيم، سازمان پزشکي قانوني در اجلاس جهاني پزشکي قانوني از وضعيت‌هاي پزشکي قانوني ديگر کشورها مطلع شد که چه دستاوردهايي دارند و مذاكراتي براي همكاري‌هاي مشترك علمي و آموزشي با مسئولين پزشكي قانوني كشورهاي ديگر به عمل آمد.

فارس: در اين تبادل اطلاعات بين پزشکي قانوني ديگر کشورها آيا انعقاد تفاهمنامه در زمينه ارائه تجربيات، تبادل نظر و حتي پذيرش دانشجو توسط ايران صورت پذيرفت؟

آمادگي پزشکي قانوني ايران براي آموزش به کشورهاي منطقه
شجاعي: به هر حال در آن فرصت کم، رخداد خاصي صورت نپذيرفت ولي معين شد که تبادلات و بازديد‌هاي علمي صورت پذيرد و ما نيز به کشورهاي منطقه اعلام کرديم که آمادگي و توانمندي براي آموزش داريم تا آنها متخصص خود را براي فراگرفتن اين آموزش‌ها به ايران اعزام کنند.

فقدان مراکز پزشکي قانوني در شهرهاي کشور معضل کنوني مردم
فارس: شما به عنوان رئيس پزشکي قانوني اگر بخواهيد سازمان خودتان را در سال 90 نقد کنيد به چه مورد اشاره مي‌کنيد؟

شجاعي: به هر حال يک تعداد از مشکلات دست ما نيست و اگر بخواهيم نقد هم کنم بايد بگويم که مثلاً در خيلي از شهرها افراد براي مراجعه به پزشک قانوني به علت اينکه ما در آن شهرها مرکز نداريم مجبور هستند در مسير طولاني به ديگر شهرها مراجعه کنند و اين مسئله يک مشکل است زيرا بايد افراد بسيار هزينه کنند ولي چه کنيم هر چقدر سعي کرديم پزشکي در اين زمينه جذب کنيم نتوانستيم.

فارس: آيا بودجه سال 90 پزشکي قانوني به طور کامل پرداخته شد.

شجاعي: خوب بود ما راضي هستيم ما هم از دولت و مجلس که اعتبارات نسبتاً خوبي براي پزشکي قانوني قائل شدند راضي هستيم.
فارس: بودجه سال 91 پزشکي قانوني چه مقدار است؟

شجاعي: رشدي براي سال 91 نداشتيم، شايد اندکي رشد داشته باشيم.

فارس: يعني با اين بودجه مي‌توانيد پاسخگوي برنامه‌هاي سال 91 از جمله ارتقاي زيرساخت‌ها و جذب پزشک متخصص باشيد.

شجاعي: بالاخره سرعت خوبي در اين زمينه داريم ولي به هر حال توقع ما نيز بايد محدود باشد زيرا نبايد توقع داشته باشيم مملکت تمام پولش را به ما بدهد ما اعلام مي‌کنيم که با همين رويه و سرعتي که داريم از 10 سال قبل اگر آغاز ‌کرده بوديم الان مشکلي نداشتيم و توقع نداريم کشور برخي جاها را رها کند و فقط به ما توجه کند. ولي تا همين حدي که قوه قضائيه و مجلس اين رويه حمايت را ادامه دهند و موانع قانوني نيز برطرف شود فکر کنم ظرف 5 تا 6 سال آينده خيلي از مشکلات پايه‌اي ما حل شود.

فارس: پرونده‌هاي پزشکي قانوني پس از چند سال از بايگاني خارج و حذف مي‌شود؟

شجاعي: البته حذف پرونده‌هاي بايگاني پزشکي قانوني پروسه خاص خود را دارد ولي ما بعضي از پرونده‌ها را به هيچ وجه حذف نمي‌کنيم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا